مذهبی, علمی و فرهنگی

 پرسش :

چرا به امام حسين ـ عليه السّلام ـ ثار الله مي‌گويند و چه كسي اين لقب را به ايشان داده است؟
 
پاسخ :
«ثار» در لغت هم به معني خون آمده است و هم به معني طلب و انتقام گرفتن از خون كسي كه به دست ديگران كشته شده است.[1]
ثار الله از دو واژه ثار و الله تشكيل يافته و يكي از القاب امام حسين ـ عليه السّلام ـ مي‌باشدكه در زيارت عاشورا با اين لقب آن حضرت را زيارت مي‌كنيم. ثارالله: يعني (طلب دمه الله) كسي كه طالب خون او خداست و انتقام از قاتلين او را خداوند خواهد گرفت.[2]
يكي ديگر از معاني آن يعني كسي كه در راه خدا كشته شود و خويشاوندان و خاندانش در اين راه كشته شود.
مرحوم مجلسي در شرح جمله الوتر الموتور چنين نوشته است: وتر الله اي الفرد المتفرد في الكمال من نوع البشر في عصره الشريف او المراد ثار الله اي الذي الله تعالي طالبُ دَمِه و الموتور قتيلُ له، قتيلُ فلم يدرك بدمهِ؛ يعني فردي كه در راه خدا به شهادت مي‌رسد با اين كيفيت از تمام بشر و در عصرش منحصراً اوست و يا مراد از آن همان ثار الله است كه به معني كسي است كه طالب خون او خداوند است، و موتور به معناي كشته شدن در راه خداوند و كشته‌ شده‌اي است كه خونش را انتقام نگرفته باشند، بلكه فقط خداوند است كه انتقام خونش را از قاتلين مي‌گيرد.[3]
و احتمال دارد معناي ثارالله چنين باشد، خوني كه صاحب آن خداوند است و ولي دم او خداوند است. چنان كه در بحث قتل عمد و غير آن از آن به اولياء دم تعبير مي‌آورند. در اينجا نيز ولي دم خون حسين و انصارش خداوند است. چون خون حسين در راه خدا و براي حفظ قرآن و تماميت اسلام ريخته شده و خالصاً و مخلصاًلله بوده است و در نهايت درجه اخلاص با تمام وجود براي خداوند بوده است. لذا اين خون و اين شهيدان خدائي هستند. بنابراين انتقام آن نيز بايد از طرف خداوند باشد‌، يا اينكه چون امام حسين ـ عليه السّلام ـ حجت خداوند بر زمين و ولي مطلق حق بود و مردم او را كشتند و زمين را از حجت حق خالي كردند بنابراين خداوند انتقام حجتش را از قاتلين او خواهد گرفت. امّا درباره اينكه اين لقب را چه كسي به امام حسين ـ عليه السّلام ـ داده است بايد عرض شود كه چون سند زيارت عاشورا قدسي است، يعني زيارت عاشورا كه زيارت امام حسين ـ عليه السّلام ـ است از طرف خداوند به ائمه رسيده است و‌ آنرا پيامبر اكرم از جبرئيل گرفته و جبرئيل آن را از خداوند ياد گرفته است و از طريق معصومين به ما آموخته‌اند تا آن حضرت را زيارت كنيم،[4] بر اين اساس اين لقب را خداوند به امام حسين ـ عليه السّلام ـ داده است و چه لقب زيبايي است.
معرفي منابع جهت مطالعه بيشتر:
1. منشور نينوا، مجيد حيدري.
2. حماسه سياسي تاريخي زيارت عاشورا، محمد رسول دريايي.
--------------------------------------------------------------------------------
[1] . عبدالسلام محمد هارون، مقابيس اللغه، ج1.
[2] . ابن المنظور، لسان العرب، ج4، واژه ثار.
[3] . مجلسي، محمدباقر، بحارالانوار، بيروت، موسسه الوفا، چاپ دوم، 1403، ج98، ص154.
[4] . ر.ك: قمي، عباس، مفاتيح الجنان، و سيد بن طاووس، اقبال، قم، مركز نشر تبليغات اسلامي، 1416، ج3، ص 55؛ و دريايي، محمدرسول، حماسه سياسي تاريخي زيارت عاشورا، تهران، انتشارات جعفري، 1371، ص12 ـ 13.

وبسایت راسخون

 

ارسال در تاريخ دو شنبه 29 آبان 1391برچسب:, توسط حسین شاه پوری

در كلام رهبر انقلاب//

ماجراي "مسلم بن عقيل" و " هانى بن عروه" و خواصي كه اشتباه كردند کلیک کنید

وقتى به اسامى كسانى كه از كوفه براى امام حسين عليه‌السّلام نامه نوشتند و او را دعوت كردند، نگاه مى‌كنيد، مى‌بينيد همه جزو طبقه‌ى خواص و از زبدگان و برجستگان جامعه‌اند. تعداد نامه‌ها زياد است. صدها صفحه نامه و شايد چندين خورجين يا بسته‌ى بزرگ نامه، از كوفه براى امام حسين عليه‌السّلام فرستاده شد. همه‌ى نامه‌ها را بزرگان و اعيان و شخصيّتهاى برجسته و نام و نشاندار و همان خواص نوشتند. منتها مضمون و لحن نامه‌ها را كه نگاه كنيد، معلوم مى‌شود از اين خواصِ طرفدارِ حق، كدامها جزو دسته‌اى هستند كه حاضرند دينشان را قربانى دنيايشان كنند و كدامها كسانى هستند كه حاضرند دنيايشان را قربانى دينشان كنند. از تفكيكِ نامه‌ها هم مى‌شود فهميد كه عدّه‌ى كسانى كه حاضرند دينشان را قربانى دنيا كنند، بيشتر است. نتيجه در كوفه آن مى‌شود كه مسلم بن عقيل به شهادت مى‌رسد و از همان كوفه‌اى كه هجده هزار شهروندش با مسلم بيعت كردند، بيست، سى هزار نفر يا بيشتر، براى جنگ با امام حسين عليه‌السّلام به كربلا مى‌روند! يعنى حركت خواص، به دنبال خود، حركت عوام را مى‌آورد

در ادامه مطلب...



ادامه مطلب...
ارسال در تاريخ جمعه 26 آبان 1391برچسب:, توسط حسین شاه پوری

 

دور جديد حمله رژيم صهيونيستي به نوار غزه كه روز گذشته و با ترور فرمانده مركزي گردان‌هاي عزالدين قسام به صورت جدي كليد خورد، بر خلاف دور گذشته حملات به قطعه فلسطيني، واكنش غافلگيركننده گروه‌هاي مقاومت فلسطيني را به دنبال داشت به نحوي كه بلافاصله، شهر مركزي تل آويو حملات متقابلي را از سوي اين گروه‌هاي فلسطيني تجربه كرد تا مسئولين اين رژيم را وادار به درخواست براي برقراري آتش بس فوري با ميانجيگيري كشورهاي اروپايي و مصر كند.

به گزارش رجانيوز، عصر روز گذشته (چهارشنبه) جنگنده‌های رژیم صهیونیستی با حمله به اتومبیل «احمد الجعبری»، فرمانده مرکزی گردان‌های عزالدين قسام را به شهادت رساندند. اين در حالي بود كه همزمان تلویزیون رژیم‌صهیونیستی در خبری فوری شهادت « احمد الجعبری» را تائید و «افیخای ادرعی»، سخنگوی رژیم صهیونیستی نيز اين ترور را سرآغاز برنامه جدید اسرائیل برای کشتن رهبران مقاومت فلسطین خوانده و از آغاز عملیات همه‌جانبه علیه گروه‌های مقاومت در نوار غزه تحت عنوان عملیات «ستون ابری» و حرکت نیروی زمینی این رژیم به سمت مرزهای نوار غزه خبر داد.

در ادامه مطلب...



ادامه مطلب...
ارسال در تاريخ جمعه 26 آبان 1391برچسب:, توسط حسین شاه پوری

در ادامه مطلب ...




ادامه مطلب...
ارسال در تاريخ سه شنبه 23 آبان 1391برچسب:, توسط حسین شاه پوری

وقتی صحبت از دوربین عکاسی حرفه ای می شود، همه نگاه ها به سوی دوربین های DSLR است. دوربین های گران قیمتی که با لنزها و خصوصیات برترشان جزو انتخاب های نخست عکاس های حرفه ای به حساب می آیند. اما تا به حال به درون یکی از این دوربین ها نگاه کرده اید؟ اگر سری به ادامه مطلب بزنید، یک دوربین نیکون D600 را روی میز تشریح می بینید و می توانید ببینید آنجا چه خبر است.

در ادامه مطلب...



ادامه مطلب...
ارسال در تاريخ شنبه 20 آبان 1391برچسب:, توسط حسین شاه پوری


 

بنیاد موزیلا امروز تولد 8 سالگی فایرفاکس را جشن گرفت. مرورگری که در قالب یک مأموریت ساده پا به عرصه گذاشت و امروزه با پیشرفت تکنولوژی و فراگیر شدن ابزارهای موبایل، به تلفن‌های هوشمند هم راه یافته. اما جذاب‌تر از همه، آینده‌ای است که بنیاد موزیلا با کار بر روی یک سیستم عامل موبایل با نام Firefox OS پیش چشم‌ها تصویر کرده.

در ادامه مطلب...



ادامه مطلب...
ارسال در تاريخ شنبه 20 آبان 1391برچسب:, توسط حسین شاه پوری

در ادامه مطلب ...



ادامه مطلب...
ارسال در تاريخ جمعه 19 آبان 1391برچسب:, توسط حسین شاه پوری

اگر فلش مموری را به دسته کلید متصل کنیم، احتمال گم شدن آن را کم کرده ایم. اما اغلب فلش مموری ها به خاطر طراحی شان برای اتصال به دسته کلید مناسب نیستند. ضمن اینکه به خاطر تماس با کلید ها در خطر خرابی هستند.

اما این حافظه LaCie هر دو مشکل را به خوبی حل کرده است. شکل ظاهری آن شبیه یک کلید است و به خوبی در میان دسته کلید شما قرار می گیرد. جنس آن هم ضد خش و ضد آب طراحی شده. و بنابراین نگرانی بابت از بین رفتن اطلاعات تان نخواهید داشت. حتی قسمت اتصال یو اس بی هم ضد خش و ضد آب است و اگر اشتباهی سر از ماشین لباسشویی در آورد سبب نگرانی نخواهد بود.

علاوه بر این، اطلاعات شما هم در این حافظه به صورت رمزنگاری شده نگهداری می شوند و برای دسترسی به آنها نیاز به پسورد است. یک سرویس پشتیبان گیری امن رایگان ابری هم روی هر کدام از این حافظه ها ارایه می شود که می توانید یک نسخه از اطلاعات را آنجا هم نگهداری کنید.

مدل جدید این حافظه LaCie PetiteKey نام دارد و متاسفانه USB 2.0 است. اما در ظرفیت های ۸، ۱۶ و ۳۲ گیگابایتی ارایه می شود و قیمت شروع ۱۵ دلار است.

PetiteKey_Resistant_EN_narenji.jpg

منابع: نارنجی, laice

ارسال در تاريخ جمعه 19 آبان 1391برچسب:, توسط حسین شاه پوری

نسخه ۲۳ مرورگر کروم تازه سه روز پیش ارایه شده. اما نسخه آزمایشی کروم ۲۴ هم از روز گذشته در اختیار کاربران قرار گرفته و گوگل می گوید این نسخه در مقایسه با سال گذشته ۲۶ درصد سریع تر شده است. گوگل می گوید علاوه بر افزایش سرعت که هدف اصلی این شرکت بوده، امکانات جدید زیادی هم برای برنامه نویس ها اضافه شده است. آمار جدید نشان داده که با ورود اینترنت اکسپلورر ۹ تعداد کاربران کروم طی دو ماه گذشته با کاهش مواجه شده و همین موضوع احتمالا سبب شده که جنب و جوش تازه ای برای بهتر کردن این مرورگر به راه بیافتد.


منبع:BGR,نارنجی

ارسال در تاريخ جمعه 19 آبان 1391برچسب:, توسط حسین شاه پوری

عید سعید غدیر خم عید امامت ولایت و بصیرت برتمامی شیعیان جهان فرخنده باد

ارسال در تاريخ یک شنبه 14 آبان 1391برچسب:, توسط حسین شاه پوری

همان‌طور که می‌دانید کنفرانس امروز(۸ آبان ۱۳۹۱) گوگل در نیویورک به دلیل طوفان و گردباد لغو شد اما خوشبختانه نکسوس ۴ ال‌جی به هر حال دقایقی پیش معرفی شد و همه ما را شگفت زده کرد.

نکسوس ۴ همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد دارای صفحه‌نمایش ۴.۷ اینچی True HD IPS با وضوح ۱۲۸۰ در ۷۶۸ پیکسل می‌باشد که تراکم پیکسلی ۳۱۸ پیکسل بر اینچ را باعث می‌شود. پردازنده نکسوس جدید گوگلی Qualcomm Snapdragon S4 Pro مانند اپتیموس جی ال‌جی بوده که دارای چهار‌هسته Krait با کلاک ۱.۵ گیگاهرتز بوده و دو گیگابایت رم و پردازنده گرافیکی Adreno 320 آن را همراهی می‌کند.

در ادامه مطلب...



ادامه مطلب...
ارسال در تاريخ سه شنبه 9 آبان 1391برچسب:, توسط حسین شاه پوری

زمان زیادی به طول کشید اما سر انجام از راه رسید. پاسخ بزرگ گوگل به آی‌پد، تبلتی که مطمئنا بازار را فرا خواهد گرفت، تبلتی که صفحه نمایشی بهتر از رتینا و طراحی با انحنای زیبا و سرعتی بی‌نظیر را با خود به همراه دارد. نام این تبلت نکسوس ۱۰ است و ۱۰۰ دلار ارزان‌تر از آی‌پد به بازار عرضه خواهد شد. در این مطلب تمام چیزهای لازم را در مورد این تبلت خواهید دانست.

 

به قطعات نگاهی می‌اندازیم:

به نظر می‌رسد تبلت «نکسوس ۱۰» بیش از نام خود به عنوان یک تبلت بزرگ مدعی باشد. صفحه نمایش آن شارپ‌تر و شفاف‌تر از آی‌پد است و تراکم پیکسلی ۳۰۰ پیکسل در هر اینچ را در خود جای داده است. این تبلت پتانسل آن را دارد تا تکانی به بازار تبلت‌ها بدهد دقیقا شبیه به گوشی‌های سری نکسوس که روندی را آغاز کردند که سرانجام طراحی آیفون را بالاجبار تغییر دادند.

در ادامه مطلب...

 



ادامه مطلب...
ارسال در تاريخ سه شنبه 9 آبان 1391برچسب:, توسط حسین شاه پوری

گاهی اوقات هزارن کلمه در یک عکس نهفته است. این تصویر با رزولوشن 108500 در 81500 پیکسل، نشان دهنده 84 میلیون ستاره در مرکز کهکشان راه شیری است. تصویری که در کشور شیلی و توسط تلسکوپ ویستا گرفته شده است.

این تصویر ۹ گیگاپیکسلی که فقط نقطه کوچکی در جهان هستی را نشان می دهد، به ما یادآوری می کند که چقدر کوچک هستیم. عکسی که از سرهم کردن هزاران تصویر مجزا به دست آمده است.

تلسکوپ ویستا با کمک فیلترهای مادون قرمز مخصوص اش می تواند تصاویری را ثبت کند که به طور عادی توسط تلسکوپ های معمول قابل دیدن نیستند. ستاره شناسان هم دوست دارند با کمک این تصاویر درک بهتری از تغییر کهکشان ها پیدا کنند.

می توانید تصویر بزرگ را با مراجعه به این صفحه ببینید و اگر آن را چاپ کنید یک عکس در ابعاد ۹ در ۷ متر خواهد شد!


منبع:نارنجی

ارسال در تاريخ یک شنبه 7 آبان 1391برچسب:, توسط حسین شاه پوری

اگر آرم این محصول را بر عكس كنیم (قرار دادن در مقابل آینه) و خطوط تزئینی زائد را حذف كنیم شاهد دو جمله ی عربی میشود :

لا محمد ، لامكه



دو اصل بنیادین اسلام . پیامبر و همچنین شهر مكه كه كعبه ، خانه ی خدا و قبله ی تمامی مسلمین جهان در آن واقع شده و به نوعی نماد اسلام است . این محصول بدین ترتیب این دو ا نشانه گرفته است !






با قرار دادن عكس كوكا كولا در جلوی آینه می توانید خودتان به این نتیجه برسید

در ادامه مطلب ...



ادامه مطلب...
ارسال در تاريخ پنج شنبه 4 آبان 1391برچسب:, توسط حسین شاه پوری

توضیح: این عکس در در روزنامه ها و سایتهای رژیم صهیونیستی منتشر شده است و اخباری مرتبط با آن موجود است که به صراحت گفته اند در تاریخ ۲۵ مارس هیکل سلیمان بر مکان مسجد الاقصی قرار خواهد گرفت و زلزله ای در تاریخ بین ۱۶ تا ۲۴ مارس پیش بینی کرده اند که موجب تخریب مسجد الاقصی خواهد شد. هیکل سلیمان نیز از سالها پیش توسط گروههای تندرو یهودی صهیونیست ساخته شده است و تنها منتظر تخریب مسجد الاقصی هستند تا ان را به مکان مسجدمنتقل نمایند. ماکتهای ساخته شده هیکل در موزه های مختلف در سرزمینهای اشغالی موجود است و در موزه ای در مقابل مسجد الاقصی نیز این ماکت وجود دارد و هیکل اصلی نیز ساخته شده و تنها انتقال آن به مکان مسجد الاقصی باقی مانده است.

در ادامه مطلب...



ادامه مطلب...
ارسال در تاريخ پنج شنبه 4 آبان 1391برچسب:, توسط حسین شاه پوری

 

دعای امام حسین در روز عرفه عنوان دعایی است مفصل و مشتمل بر تمام مطالب دنیا و آخرت که در روز عرفه و در صحرای عرفات (در ۲۰ کیلومتری مکه) توسط وی و همراهانش در بیرون خیمه‌ها خوانده شد. این دعای نسبتاً طولانی از اعمال مهم شیعیان در روز عرفه است که پس از نماز ظهر و عصر تا غروب خوانده می‌شود. این دعا توسط بشر و بشیر فرزندان غالب اسدی نقل شده است.

قسمتی از متن در ادامه مطلب...

 




ادامه مطلب...
ارسال در تاريخ چهار شنبه 3 آبان 1391برچسب:, توسط حسین شاه پوری