مذهبی, علمی و فرهنگی

 

توضیحات :

بر اساس روایت مشهوری از امام زمان (عج)، ایشان آیه «کهیعص» را مرتبط با واقعه کربلا عنوان می‌کنند و «ک» را از نام کربلا، «هـ» را از هلاکت، «ی» را نشانه یزید، «ع» را نشانه عطش و «ص» را نشانه صبر دانسته‌اند.
بسیاری از مفسّران قرآن کریم معتقدند که آیه «کهیعص» که از حروف رمزی و مقطّعه در قرآن است به ماجرای کربلا و شهادت امام حسین (ع) اشاره کرد.
دلیل این مفسران بر ارتباط آیه «کهیعص» با ماجرای کربلا، روایتی از «سعد بن عبدالله قمی» است که در کتب روایی از جمله «کمال‌الدین وتمام النعمة» شیخ صدوق (متولد نیمه اول قرن چهارم هجری) و «احتجاج»‌ مرحوم طبرسی (متولد نیمه اول قرن ششم هجری) آمده است.
از کتاب‌های متأخر نیز می‌توان به «تفسیر البرهان» سیدهاشم بحرانى و «بحار الانوار» علامه مجلسی اشاره کرد که این روایت در آن‌ها ذکر شده است.
بر پایه این گزارش،‌ سعد بن عبدالله قمی نقل می‌کند که در خدمت امام عسکری (ع) بودم و فردی از تأویل آیه کهیعص سئوال کرد. امام عسکری (ع) فرمود که از فرزندم «مهدی» پاسخ را دریافت کنید. آن‌گاه امام زمان (عج) فرمودند: «هذه الحروف من أنباء الغیب، أطلع الله علیها عبده زکریا علیه‌السلام، ثم قصّها على محمد صلى‌الله علیه وآله، وذلک أن زکریا سأل ربّه أن یعلّمه أسماء الخمسة، فأهبط علیه جبرئیل فعلّمه إیاها، فکان زکریا إذا ذکر محمداً وعلیاً وفاطمة والحسن سُرِّی عنه همّه، وانجلى کربّه، وإذا ذکر الحسین خنقته العبرة ووقعت علیه البهرة! فقال ذات یوم: یا إلهی! ما بالی إذا ذکرت أربعا منهم تسلیّت بأسمائهم من همومی، وإذا ذکرت الحسین تدمع عینی وتثور زفرتی؟! فأنبأه الله تعالى عن قصته، وقال: (کهیعص) فالکاف اسم کربلاء، والهاء هلاک العترة، والیاء یزید وهو ظالم الحسین علیه‌السلام، والعین عطشه، والصاد صبره.»

در ادامه مطلب...



ادامه مطلب...
ارسال در تاريخ سه شنبه 28 آذر 1391برچسب:, توسط حسین شاه پوری

 عضو ارشد حماس: تل آویو قبل از حمله به ایران باید "دو بار" فکر کند/ كمك ایران به مقاومت بدون چشم‎داشت بود

 

«اسرائیل قبل از حمله به ایران حتما دوبار فکر خواهد کرد.» این، تهدید جدی عضو ارشد جنبش مقاومت فلسطین خطاب به مقامات تل آویو است. "محمود الزهار" كه از چهره‎هاي اصلي سياسي حماس در غزه به حساب شمار مي‎رود، همچنین از رهبران اسرائیل خواست پیش از آنکه بخواهند به ایران حمله کنند، درباره عواقب چنین اقدامی برای خود به خوبی تفکر و تعقل کنند. 

به گزارش رجانیوز، خبرگزاری فرانسه گزارش داده است که عضو دفتر سیاسی حماس ...
 
در ادامه مطلب...


ادامه مطلب...
ارسال در تاريخ پنج شنبه 9 آذر 1391برچسب:, توسط حسین شاه پوری

 اخلاق سكولار و برآمده از دل؛ طريقتي بي‌ارتباط با شريعت

 

يحي عبدالهي - گروه فرهنگي: هرچند تجربه نشان داده است که نقد و انتقاد از رسانه ملی چندان اثری ندارد اما نقایص و انحرافات سريالي كه اين روزها مهمترين توليد رسانه ملي براي شب‌هاي خانواده هاي ايراني است، مانع از آن مي شود که بتوان آسوده از کنار آن گذشت. فارق از بازی ضعیف، تصنعی و باورناپذیر بازیگران و قصه ی آرمانی (تخیلی) و دور از واقعیت سریال، شاهد نقاط انحرافی در این سریال هستیم که اگر به نسبت حقیقت بسنجیم، می توان آنها را دروغ های این سریال به شمار آورد:
 
در ادامه مطلب...


ادامه مطلب...
ارسال در تاريخ پنج شنبه 9 آذر 1391برچسب:, توسط حسین شاه پوری

 یكی از بزرگترین رویارویی های حق و باطل در طول تاریخ را می توان حماسه عاشورا معرفی كرد كه در آن تمام باطل در برابر تمام حقیقت قد علم كرد، و صحنه های عبرت انگیزی برای بشریت از خود به جای گذاشتند، صفحاتی كه با تدبر و تامل در آنها می توان درس های بزرگی برای زندگی  آموخت .

 

 


 

عاشورا

 

تاریخ بشریت سراسر از صحنه هایی است كه در آن حق و باطل در مقابل یكدیگر قرار گرفته و با یكدیگر مبارزه  كرده اند و این مسئله از ابتدای خلقت آدم علیه السلام بوده و تا ظهور منجی بشریت ادامه خواهد داشت، اما آنچه در این میان حائز اهمیت است، آن است كه در هر پاراگراف از تاریخ بشریت همیشه حق و حقیقت پیروز واقعی میدان بوده و هیچ گاه صفحه تاریخ به این شكل ورق نخورده است كه نبردی شكل بگیرد و در آن باطل پیروز واقعی و همیشگی میدان باشد .

 

در ادمه مطلب...

 



ادامه مطلب...
ارسال در تاريخ پنج شنبه 9 آذر 1391برچسب:, توسط حسین شاه پوری

عزیزان لطفا برای بزرگنمایی کلیک کنید 

تصاویر ویژه خیمه گاه– ویژه نامه محرّم (سال 91)   تصاویر ویژه خیمه گاه– ویژه نامه محرّم (سال 91)

تصاویر ویژه خیمه گاه– ویژه نامه محرّم (سال 91)    تصاویر ویژه خیمه گاه– ویژه نامه محرّم (سال 91)

تصاویرویژه عاشورا سال 1390    تصاویرویژه عاشورا سال 1390

تصاویرویژه عاشورا سال 1390    تصاویرویژه عاشورا سال 1390

منبع:تبیان

 

ارسال در تاريخ پنج شنبه 9 آذر 1391برچسب:, توسط حسین شاه پوری